Laatst sprak ik een ondernemer die blij was hoe goed het aannemen van medewerkers ging.…
Elke crisis creëert kansen… juist als het om ICT gaat!
Hoge inflatie, onbetaalbare energieprijzen, weglopend personeel, onvoldoende grondstoffen en nog veel meer negatief nieuws… Dat dit alles bij veel ondernemers zorgt voor extra zorgen, mag duidelijk zijn. Op veel van dit soort zaken heb je helaas geen invloed. Maar wat kun je wel zelf doen? Dat leek ons een positieve vraag om eens over na te denken.
Alles wordt duurder…
Dus is het tijd om te onderzoeken waar kosten te besparen zijn. Aangezien het ICT budget vaak een groot aandeel heeft binnen de totale uitgaven is het zinvol om op onderzoek uit te gaan:
Zijn er binnen de ICT-infrastructuur op kantoor onderdelen aan te wijzen die nauwelijks gebruikt worden, bijvoorbeeld omdat medewerkers vaker thuiswerken of dat applicaties verouderd zijn? Klopt het aantal licenties die betaald worden nog wel met het aantal mensen wat in dienst is? Kunnen kostenbesparingen ontstaan als repeterende werkzaamheden geautomatiseerd worden?
Er is overigens wat ons betreft wel iets waar je, ondanks de economische crisis, niet op moet besparen: digitale veiligheid. Doe er alles aan om cybercriminaliteit tegen te gaan, zodat je bedrijf niet tijdelijk of langdurig stilvalt. We vroegen al eerder aandacht hiervoor in deze blog.
Medewerkers kiezen voor de concurrent…
Over weglopend personeel gesproken: volgens het UWV wisselde 20% van de medewerkers vorig jaar van baan! Werkgevers die denken dat deze trend moeilijk te doorbreken valt, die geven we in ieder geval het advies om flexibel te zijn met de IT omgeving: makkelijk kunnen op- en afschalen is nog nooit zo belangrijk geweest. Een simpel bruggetje naar ‘cloudoplossingen’ valt snel te maken waar betaald wordt per gebruiker zonder langdurige verplichtingen.
Valt de trend van het hoge arbeidsverloop te doorbreken? Er zullen plekken zijn waar dat kan. Bijvoorbeeld wanneer aan medewerkers meer verantwoordelijkheid geven wordt (kijk of alle processen wel nodig zijn, zoals goedkeuringsprocessen). Werk wordt ook plezieriger gemaakt door te investeren in betere manieren om te informeren en te communiceren. Van langdurig zoeken naar informatie worden medewerkers namelijk niet vrolijk. Zelfs een simpele app kan hier tegenwoordig bij helpen. Bovendien worden medewerkers dan productiever.
Niet elke medewerker kan ik behouden…
In crisistijd kan er helaas altijd een moment komen dat je gedwongen afscheid moet nemen van medewerkers. Wat heeft dit met ICT te maken? zal je wellicht denken. Best veel. Een belangrijke trend in ICT is namelijk dat we steeds meer via online platformen met elkaar kunnen samenwerken. Iemand van buiten de organisatie schuift tegenwoordig eenvoudig aan, bijvoorbeeld door Microsoft Teams. Je hoeft daardoor niet altijd een vaste fte aan te nemen. Het kan gaan om elk type functie, zonder moderne ICT was dat niet mogelijk. Ook als het te kostbaar wordt om een grote eigen IT/ICT-afdeling te behouden kan geld worden bespaard door het beheer ervan, tijdelijk of langdurig, uit handen te geven.
Tot slot
In tijden van crisis zijn kostenbesparingen noodzakelijk. Zelfs valt er iets te doen aan hoge energieprijzen als er in de Cloud gewerkt wordt: je hoeft immers geen eigen servers te laten draaien in een gekoelde ruimte op kantoor. Bovendien is dat een stuk duurzamer.
Zullen we samen eens onderzoeken welke kansen er bij jou liggen om positief uit de crisis te komen? Een afspraak online of bij jou op kantoor is snel gemaakt.