skip to Main Content
Een Bijzondere Kijk Op Klantcommunicatie…Doen We Het Wel Slim?

Een bijzondere kijk op klantcommunicatie…Doen we het wel slim?

Weet je waar wij de laatste tijd veel ondernemers mee zien worstelen? Het is de manier waarop je in de huidige tijd met klanten in contact blijft, terwijl je als mens ook het recht hebt om je zo af en toe eens op te laden. BYOD, “Bring Your Own Device” en de thuiswerkplek blijkt in de praktijk lang niet altijd een goede combinatie te zijn, maar het kan zelfs nog erger…

“Echt niet slim, maar waar gebeurd”

Er bestaan bedrijven die een traditionele telefooncentrale hebben met een draadloze telefoon. Dat draadloze bedrijfstoestel wordt gegeven aan de collega die op dat moment telefoondienst heeft. Geloof het of niet, maar dit toestel wordt nu, vanwege de coronacrisis, van de ene naar de andere collega thuis gereden. Slimmer lijkt het ons om de telefonie niet meer in eigen beheer te doen, maar in de Cloud. VoIP noemen we dat, “Voice over IP.” Deze digitale manier van werken maakt het veel eenvoudiger om het desbetreffende klantcontact door te schakelen naar de smartphone van de dienstdoende collega. De vraag is echter of iedereen blij is met deze mate van flexibiliteit…

Een bijzondere kijk op mobiele klantcommunicatie

We schreven het al: “BYOD en de thuiswerkplek zijn niet altijd een goede combinatie.” Wat we daarmee bedoelen is dat klanten de smartphone van jou of je collega ook steeds beter weten te vinden. Dan wordt je ook gestoord als je dat helemaal niet wilt. We zijn het normaal gaan vinden om met iedereen te bellen, te appen en te e-mailen. Dus ook klanten. De keerzijde is echter dat er ook steeds vaker een grotere inbreuk gedaan wordt op het privéleven. Niet alleen klanten gebruiken jouw ‘own device’ in de avonduren, maar ook managers weten je vaak te vinden op de meest onwenselijke ogenblikken. Is het wel slim als al jouw klanten jouw mobiele nummer kennen? Helemaal uitzetten kost de meeste mensen namelijk moeite.

Slimmer communiceren

In een ideale wereld zou er meer aandacht moeten zijn voor welzijn en privacy. Het interessante is dat je tegenwoordig helemaal geen telefoonnummers meer hoeft in te toetsen om toch met elkaar te bellen. Je mobiele telefoonnummer aan iedereen bekend maken is helemaal niet nodig. Alle vormen van klantcommunicatie, bellen, chatten, beeldbellen en e-mail zitten verborgen in één tool: Microsoft Teams! Slim is dat je in deze ‘Unified messaging oplossing’ ook aan kunt geven dat je er even niet bent. Dus sta je op ‘uit’ en kun je een rustig moment voor jezelf pakken.

Microsoft Teams maakt het dus mogelijk om je ook eens te ontspannen en zo had je er vast nog nooit naar gekeken na al die online vergaderingen. Zouden we naar een samenleving toegaan dat vaste en mobiele telefoonnummers nooit meer worden ingetoetst?

Wie zal het zeggen…