Laatst sprak ik een ondernemer die blij was hoe goed het aannemen van medewerkers ging.…
Wat is er nodig als de pandemie verdwenen is?
Dat is best een interessante vraag om eens te stellen aan jouw collega’s nu de mondkapjes binnenkort niet meer op hoeven. Het gaat er vooral om wat zij nodig denken te hebben, hoe zij willen samenwerken en of datgene waar zij aan gewend zijn geraakt misschien wel is gaan bevallen. Het antwoord op wat er precies nodig is, is daarmee voor ieder bedrijf verschillend. Enkele gedachten…
Het menselijke versus het digitale
Mensen zijn sociale wezens en hebben het fysieke contact gemist. Het is niet ondenkbaar dat we daarom weer razendsnel naar klanten toerijden en de vierkante meters op kantoor gaan innemen. Voor organisaties die minder kilometers en minder bedrijfsruimte prefereren zijn uitdagende vragen hoe je met collega’s het teamgevoel blijft behouden en of accountmanagers de vaardigheden hebben om ‘op afstand’ klanten te overtuigen en de relatie te onderhouden. De techniek om een mooie presentatie in PowerPoint of Sway te maken dat is geen probleem. Hoe je er menselijk mee omgaat mogelijk wel.
Nieuw beleid op het gebied van veiligheid en privacy
Het ziet ernaar uit dat een groot aantal bedrijven hun medewerkers toch vaker thuis zal laten werken. Alleen moeten die dagelijkse werkzaamheden wel op een veilige manier gebeuren. Een extra uitdaging daarbij is dat je als werkgever niet zomaar achter de voordeur van je werknemer kunt kijken. Je ziet niet wat er mogelijk op plekken opgeslagen wordt waar je het helemaal niet wilt hebben liggen. Richtlijnen meegeven over documentopslag en veilig internetgebruik en zeker weten dat er overal ook een veilige verbinding is, kunnen daarom geen kwaad.
Herdefinitie van flexibel werken
Voorheen werd in de gebruikelijk ‘van negen tot vijf tijd’ soms ook thuisgewerkt. Alleen is er nu vaak iets anders aan de hand. Doordat privé- en werktijd door elkaar heen is gaan lopen krijg je soms de situatie dat werknemers in deze ‘oude tijd van de baas’ andere werkzaamheden aan het doen zijn. Hoe flexibel wil je zijn en welke afspraken maak je hierover? Mag je bijvoorbeeld tussendoor Facebook bekijken of de administratie van je partner doen? Tenslotte zijn werknemers ook vaak in privétijd voor de werkgever beschikbaar. Door flexibel werken opnieuw ter discussie te stellen voorkom je ook dat andere collega’s mogelijk denken dat iemand er de kantjes van af aan het lopen is. Misschien werkt hij of zij wel door tot laat in de avonduren.
Extra tooling
De pandemie heeft ons geleerd dat mensen razendsnel kunnen veranderen. Online vergaderen of overleggen, met een camera en microfoon voor je neus, is voor velen heel normaal geworden. Maar er valt meer te bedenken wat verbeterd kan worden. Als er bijvoorbeeld nieuwe werkafspraken gemaakt worden en er op andere tijden gewerkt wordt dan zullen klanten ook op andere tijden naar de juiste persoon doorgeschakeld moeten worden. Wellicht is het daarom nu ook het moment om na te denken met welke communicatiemiddelen klanten nog beter bediend worden.
Wat is er voor jou nodig als de pandemie verdwenen is?
We bespreken graag eens wat jouw volgende stap gaat zijn in de digitale transformatie van jouw organisatie. Wellicht wil je wel dat er waardevolle schatten aan data nog beter en veiliger beschikbaar komen voor medewerkers die gewend zijn geraakt om altijd en overal te werken. Of misschien heb je iets nodig waardoor collega’s en klanten nog beter weten wie wanneer bereikbaar is.
Wat wordt jouw volgende stap?