5 manieren om phishing te voorkomen

Cybercriminelen vinden steeds meer slimme manieren om geld of gegevens afhandig te maken. Zij doen zich bijvoorbeeld voor als jouw kind, die via WhatsApp laat weten met spoed geld nodig te hebben, of jouw bankinstelling met het verzoek om een andere bankpas aan te vragen. Ongetwijfeld ken je wel iemand die zo’n gevaarlijk bericht heeft binnengekregen of ben je zelf slachtoffer hiervan. Hoe kun je dit voorkomen?

1. Open niets wat je niet vertrouwt

Klik nooit op een link in een bericht waarvan je onderbuikgevoel zegt dat het een nepbericht kan zijn. Neem in die gevallen altijd telefonisch contact op met de desbetreffende instelling. Bij twijfel kun je natuurlijk ook eerst Google raadplegen bijvoorbeeld door “Phising Rabobank” in te typen en voor ‘afbeeldingen’ te kiezen onder je browser. Dan zie je vanzelf of het om vergelijkbare nepberichten gaat.

2. Controleer de afzender

Let op vreemde tekens in het e-mailadres van de afzender, zoals onderliggende streepjes. Daarnaast zal een bankinstelling of ander groot bedrijf jou nooit een bericht sturen vanaf een mobiel telefoonnummer met het verzoek om accountdetails te wijzigen. Ook de link, waar je nooit op moet klikken, kan er vreemd uitzien, zoals https:bit.do/Rabobank…(De rest typen we maar even niet in…)

3. Let op pressie of ongeoorloofde druk

Cybercriminelen willen vooral snel aan gegevens of geld komen. Bijgaand een aantal zinnen die je nooit moet vertrouwen:

  • “Helaas moeten wij u mededelen dat uw rekening binnen 48 uur om veiligheidsredenen wordt geblokkeerd als u uw identiteit niet verifieert”
  • “Let er op dat u de omzetting zo snel mogelijk moet doen”
  • “Wij bieden u nog een laatste mogelijkheid om de openstaande factuur van € 945,– alsnog binnen 2 tot 3 werkdagen te voldoen”
  • “Vraag uw vervangende betaalpas geheel kosteloos aan en voorkom blokkade van uw bankrekening”.

4. Check op taalfouten, ander taalgebruik en juiste logo

Niet iedere cybercrimineel schrijft vloeiend Nederlands. Vaak worden de lidwoorden ‘de’ en ‘het’ door elkaar gehaald, maar ook kan de manier waarop je aangesproken wordt ineens anders dan anders zijn. Verifieer bij twijfel ook nog even of het bedrijfslogo wel overeenkomt met eerdere echte berichten.

5. Verwijder de phishing mail direct

Doe niets met de e-mail tenzij je er als bewijs voor de politie een screenshot van wilt maken en aangifte wilt doen. Verwijder de phising mail en controleer desgewenst telefonisch bij de klantenservice van de echte instelling of jouw accountgegevens up to date zijn.

Phising voorkomen

Iedereen kan slachtoffer van phising worden, omdat het aanklikken van een onbetrouwbare link snel gedaan is. Phising voorkom je allereerst door bewustwording te creëren bij medewerkers. Deel daarom deze informatie. Daarnaast voorkom je dat malware geïnstalleerd kan worden door goede antivirus software. Ben je toch slachtoffer van phising dan hoop ik dat er een goede back-up gemaakt is op een veilige externe locatie.

Hulp nodig?

Neem hier contact met ons op om nog veiliger te werken.