Data en cloud als nieuwe grondstoffen

‘Elk bedrijf wordt een digitaal bedrijf’, weet Michael Beal, CEO van Microsoft België en Luxemburg. ‘Om te overleven zal het softwaretoepassingen bouwen, aan geavanceerde data-analyse doen en diensten uit de cloud gebruiken.’ Data en cloud worden daarbij de nieuwe grondstoffen van bedrijfstransformatie.

In de vierde industriële revolutie moeten bedrijven zich heruitvinden en op zoek gaan naar nieuwe inkomstenstromen dankzij digitaal. ‘Dat vraagt de mindset van een digitaal bedrijf. Jezelf constant afvragen hoe je industrie en businessmodel kunnen veranderen dankzij digitale technologie’, weet Beal. Technologie creëert een nieuwe competitiviteit en sense of urgency.

‘Bedrijven die gebouwd zijn op digitale en cloudtechnologie, moesten bijvoorbeeld niet investeren in infrastructuur om waarde te creëren. Denk aan AirBnB dat geen hotels bezit, of Uber dat geen vloot auto’s heeft. Voor traditionele bedrijven wordt het belangrijk om hun assets dankzij technologie op een andere manier in te zetten. En dat moet snel gebeuren.’ Een halve eeuw geleden was de levensduur van een bedrijf uit de Fortune 500 ongeveer 75 jaar, vandaag is dat 15 jaar. ‘Diversificatie zal niet genoeg zijn, er dringt zich een volledige transformatie op’, zegt Beal.

Data als grondstof

Belangrijke grondstof van die digitale transformatie zijn data. ‘Vroeger ontwikkelden, bouwden, produceerden en verscheepten bedrijven een product en klanten kochten het. Dat was het eind van de cyclus’, zegt Michael Beal. ‘Nu bouwen organisaties continue feedbackloops – sensoren in producten, klantendienst, feedback van klanten uit verschillende kanalen…’

Al deze data kunnen de intelligentie creëren om beter in te spelen op klanten, medewerkers efficiënter te ondersteunen, de dagelijkse werking te optimaliseren en uiteindelijk ook het businessmodel te veranderen. ‘Het is de kunst om die data om te zetten in intelligente actie.’ Het is niet meer voldoende om te weten wat er ‘nu’ gebeurt – u moet anticiperen op wat er zal gebeuren, en dan klaar zijn om er iets mee te doen. Machine learning en internet of things kunnen daarbij helpen.

Deze technologieën gebruiken miljoenen datapunten uit processen en sensoren om patronen te herkennen en op basis daarvan voorspellingen te doen. ‘Bedrijven die echt willen transformeren moeten investeren in deze systems of intelligence’, weet Beal. ‘Ze zijn een combinatie van data, processen en mensen om intelligente feedbackloops in de organisatie creëren. Ze vormen de basis van elke transformatie.’

Cloud voor iedereen

Vandaag spelen de dalende prijzen van transformationele technologie een grote rol in de snelheid van verandering. ‘Ooit zorgden stoom en elektriciteit voor een doorbraak in de economische ontwikkeling. Vandaag is het net cloudtechnologie, zoals Microsoft Azure, die voor democratisering zorgde en ongelimiteerde mogelijkheden biedt’, zegt Beal. Diensten rond artificiële intelligentie, internet of things, machine learning of complexe data-analyse kunnen eenvoudig uit de cloud geplukt worden en zo worden ze ook voor kleinere bedrijven beschikbaar. Bedrijven moeten daarom ook anders nadenken over de aankoop van hun technologie: ‘Een echt digitaal bedrijf gaat verder dan het aanschaffen en installeren van individuele toepassingen die een antwoord bieden op de noden van vandaag.

Je moet op zoek naar technologiepartners die kunnen helpen een flexibel en uitbreidbaar cloudtechnologieplatform uit te bouwen, dat de wendbaarheid en snelheid voor innovatie creëert en data-intelligentie stimuleert.’ Alleen zo bent u klaar om elke innovatiegolf te volgen. En kunt u bovendien sneller nieuwe digitale diensten op de markt lanceren.

Nieuwsgierig wat BCMD voor jou kan betekenen? Neem dan contact op via +31 (0) 85 489 1600 of info@bcmd.nl.