Je herkent het vast wel: je hebt een nieuwe telefoon, probeert je aan te melden…
Stijgende prijzen voor mkb-ondernemers? Dan is tijd voor kostenbesparing
“Hou rekening met onverwachte uitgaven in 2022”, schreven we eind vorig jaar in deze blog. Achteraf bleken we voorspellende gaven te hebben. Geen enkel mens hoeven we uit te leggen dat de kosten toenemen, maar dat geldt net zo goed voor de bedrijfskosten. Daarom leek het mij waardevol om andere ondernemers te informeren wat je zelf tegen stijgende prijzen kunt doen.
Gas- en energieprijzen
Gewoon op de agenda zetten dat ook de thermostaat op kantoor minimaal 1 of 2 graden lager moet. Dat scheelt al. Verder verbaas ik mij over al die kantoren waar ’s-avonds het licht brand, terwijl er niemand aanwezig is. Daarnaast is het onnodig dat het 21 graden in een vergaderruimte is als ze niet gebruikt worden. Toch is het vaak overal even warm op kantoor…
Brandstofprijzen
Een rekensom: stel dat je een salesteam van 12 medewerkers uitnodigt om naar kantoor te komen en ze gemiddeld 80 kilometer woon-werkverkeer hebben. Dat betaal je brandstof voor 960 kilometer op één dag. Als een auto gemiddeld 1:15 rijdt en de brandstof benzine is, van circa € 2,10 per liter, dan kost dat € 134,40 per dag. Het loont letterlijk om eens je eigen rekensom te maken en wellicht vaker per maand te besluiten dat thuiswerken goedkoper is dan woon-werkverkeer. (Carpoolen is natuurlijk ook een optie)
Huurprijzen
Interessant om te onderzoeken is of je voor iedere werknemer een vaste werkplek nodig hebt op kantoor. Zo niet dan kun je op vierkante meters bedrijfsruimte besparen. Moeten er dan meer collega’s thuis (blijven) werken? Wellicht, maar een ander alternatief is om gebruik te maken van kantoorfaciliteiten onderweg die je tijdelijk kunt huren. Dan betaal je naar gebruik, vergelijkbaar met onze clouddiensten. (Seats2Meet, Regus of New Day Offices als voorbeelden)
Loonkosten
Arbeid is op veel plekken schaars en kostbaar. IT medewerkers zijn bijvoorbeeld slecht vindbaar, waardoor het aantrekkelijker wordt om IT werkzaamheden als service in te huren, bijvoorbeeld voor het beheer. Daarnaast speelt IT ook een andere rol. Door slimmer en efficiënter te automatiseren heb je wellicht geen extra mankracht nodig.
Grondstofprijzen
Aan hogere grondstofprijzen, door hickups en schaarste in de supply chain, kunnen we niets doen. Het is helaas een economisch gegeven. Wel denk ik dat dit het moment is om alternatieven op tijd te kennen. Dus beschik je over de juiste data om dit mogelijk te maken? Ook hier kunnen IT oplossingen zorgen voor meer inzicht. De grootste kosten komen namelijk altijd als de continuïteit in gevaar komt.
Eens doorpraten?
Bram Aupers – Telefoonnummer 085 – 489 1600 of e-mail: info@BCMD.nl